Position paper Schiphol op zee
Dinsdag 1 oktober 2019
-
- Schiphol op zee is een oplossing voor de volgende problemen:
a. Veiligheid op en rondom Schiphol. De OvV heeft daarbij aangegeven dat de
risico’s voor omwonenden van Schiphol een factor 10 hoger zijn dan toegestaan
voor activiteiten door andere bedrijfstakken (externe veiligheid);
b. Gezondheid van omwonenden. De WHO heeft de richtlijnen recent aangescherpt
waardoor blijkt dat miljoenen omwonenden van Schiphol te maken hebben met
gezondheidsrisico’s als gevolg van geluid. Uit onderzoek van het RIVM zijn
gezondheidsklachten als gevolg van kortdurende blootstelling aan ultra fijnstof
rondom Schiphol aangetoond;
c. Leefbaarheid rondom Schiphol staat sterk onder druk door het toegenomen aantal
vliegbewegingen (ook als die gemiddeld stiller zijn) en het ontbreken van
rustperioden. Dit zoals aangegeven in het verslag van de heer Alders;
d. Bouwbeperkingen als gevolg van Schiphol belemmeren het oplossen van de
gigantische woningbouwopgave in de Randstad.
. - Het voldoen aan de klimaatdoelstellingen staat los van een verplaatsing van Schiphol:
a. De verplaatsing heeft geen invloed op het klimaatvraagstuk;
b. Oplossingen voor het klimaatvraagstuk zoals synthetische kerosine, elektrisch
vliegen en beperkte krimp zijn niet of nauwelijks oplossingen voor veiligheid,
gezondheid, leefbaarheid en bouwbeperkingen. NB: Het is een misverstand dat
elektrisch vliegen de problemen met geluidsoverlast zou oplossen.
. - Het ministerie veronderstelt ten onrechte dat Schiphol op de huidige locatie nog veel
toekomstige uitbreidingsmogelijkheden heeft:
a. Met het huidige banenstelsel zijn maximaal 540.000 vluchten mogelijk nadat alle
aanbevelingen van de OvV succesvol zijn geïmplementeerd. (NB: de opvolging
van veel aanbevelingen bevindt zich nog in studiefase);
b. Alternatieve banenstelsels zijn nooit goed onderzocht. Veranderingen aan de
huidige configuratie zouden wel eens complexer kunnen zijn dan het aanleggen
van een compleet nieuwe infrastructuur.
. - Vroeg of laat loopt Schiphol vast op de huidige locatie. Verder investeren in een systeem
dat tegen vele grenzen aanloopt is op termijn vernietiging van kapitaal en uiteindelijk
duurder.
. - Beperk het onderzoek niet tot Schiphol op zee. Neem ook andere luchthavens mee
waaronder Rotterdam en Lelystad en beoordeel ook andere locaties dan op zee.
. - Als verplaatsing serieus wordt genomen moet er nu een besluit vallen in de
Luchtvaartnota 2020-2050, anders is de kans voorgoed verkeken. Veel landen zijn ons
voorgegaan.
- Schiphol op zee is een oplossing voor de volgende problemen:
Bewonersdelegatie Omgevingsraad Schiphol (ORS)
Elsevier Weekblad nr 45, 2019
45_vhvdwk_vliegveld_op_zee txt