Optimaliseer Schiphol voor een goed vestigingsklimaat
Donderdag 21 oktober 2021
Werkgeversorganisaties VNO-NCW-MKB vragen het nieuwe kabinet in een manifest om een goed vestigingsklimaat voor zakelijk Nederland. Dit vergt onder meer duurzame vliegverbindingen via Schiphol, in combinatie met een betere leefomgeving. Minder vlieghinder, CO2 en stikstof. Meer goede, duurzame woningen. Hun oplossing, innovatie van de luchtvaart, is echter traag en marginaal. Daarop wachten bedreigt het vestigingsklimaat, omdat woningbouw en verbetering in de leefomgeving niet op tijd tot stand komen. Luchtvaartgroei slokt elke kleine verbetering meteen op. Dat gaat niet werken.
Betere oplossing
Burgerorganisaties WTL-ORS-SW hebben daarop de informateurs geschreven dat de leefomgeving wel snel verbeterd kan worden met een selectieve keuze van duurzame vliegverbindingen die Nederland echt nodig heeft. Minstens een derde van de huidige 320 bestemmingen en vluchten op Schiphol ontbeert dat nut. Die verbindingen zijn totaal niet excellent. Zonder deze franje kan op een optimaal Schiphol de impact op de leefomgeving direct met 30 tot 50 procent worden teruggebracht.
Schiphol optimaliseren voor zakelijke en particuliere thuismarktpassagiers
Veel voor de handel en zakenreizigers essentiële bestemmingen liggen in drukbevolkte regio’s die ook voor toeristen en vakantiegangers interessant zijn. Ook populaire vakantieoorden blijven direct bereikbaar. Andere bestemmingen in regio’s zonder handel blijven voor hen indirect bereikbaar via de handelsbestemmingen.
Stop de werving van zoveel mogelijk overstappers die niets bijdragen aan de bereikbaarheid en het vestigingsklimaat. Dring minstens 20.000 extreem goedkope stedentrips terug met vliegticketprijzen die tevens de HSL een gelijk speelveld verschaffen. Dan kunnen meer dan 50.000 korte vluchten naar Brussel, Parijs, Londen, Frankfurt en hun achterland door de trein worden overgenomen.
Zo kan Schiphol goede verbindingen met alle noodzakelijke bestemmingen onderhouden, terwijl de impact van de luchtvaart afneemt. Nu Schiphol en de KLM voorlopig nog niet terug zijn op het niveau van 2019, is het nu tijd om de noodzakelijke optimalisering door te voeren.