Omwonenden Schiphol weigeren TBS
Vrijdag 14 april 2023
Omwonenden van Schiphol gaan in verzet tegen een nieuwe landingsprocedure die de Luchtverkeersleiding (LVNL) heeft ingevoerd. Deze komt erop neer dat de frequentie waarmee de vliegtuigen achter elkaar landen extra wordt opgevoerd. Daardoor verdwijnen rustperioden en neemt het lawaai enorm toe. Omineus is de afkorting Time Based Separation TBS: omwonenden worden als het ware Ter Beschikking van Schiphol gesteld.
TBS is een intensivering van de onlangs geïntroduceerde satellietnavigatie (PBN) waarmee vliegverkeer in een “herriegoot” wordt geconcentreerd over een vaste naderingsroute naar het vliegveld. Onder het mom van hinderbeperking wordt dus een maatregel ingevoerd die bedoeld is als ordinaire capaciteitsvergroting. Dat wordt verdoezeld doordat die tegelijk uitwerkt als hinderverplaatsing waarmee omwonenden tegen elkaar worden uitgespeeld.
Uiteraard wordt ook veiligheid als argument van stal gehaald. Maar die is het beste gediend met minder vliegen. Dat is trouwens ook goedkoper. Kosten nog moeite zijn gespaard, met de hele operatie zijn miljoenen euro’s gemoeid.
Tegen alle afspraken is deze dubieuze maatregel zonder advies van de ORS/MRS (Omgevingsraad, nu Maatschappelijke Raad Schiphol) in het Schiphol Hinderreductieplan opgenomen. Verhoging van de baancapaciteit vergroot juist de hinder. Het past ook helemaal niet bij de huidige trend naar krimp en staat bovendien haaks op de eigen plannen van Schiphol. De luchthaven heeft immers al ingestemd met de eerste stap naar vermindering van het aantal vluchten. Dit soort procedures komt uit de koker van internationale luchtvaartlobbyclubs die zonder democratische controle plannen voor groei van de luchtvaart doordrukken.
Deze overval doet denken aan de gewijzigde startprocedure NADP2 (Noise Abatement Departure Procedure) die met dezelfde drogredenen aan omwonenden is opgedrongen. Met dergelijke “innovaties” die hinder slechts verplaatsen schiet niemand iets op. Vandaar dat alle omwonenden terug willen naar NADP1 bij starts en echte CDA’s (glijvluchtlandingen) zoals beloofd bij het Aldersakkoord in 2008.
(aangepast 23 april)
Zie interview in Leidsch Dagblad 14 april 2023