Wat als Schiphol zou krimpen?
Vrijdag 17 januari 2020
Er staat een olifant in de Tweede Kamer. Waar het tot voor kort hooguit ging over een groeistop van de luchthaven, wordt nu steeds nadrukkelijker gesproken over krimp. Het kabinet wil er (nog) niet van horen, maar de media gaan steeds vaker in op rapporten die wijzen op de noodzaak tot forse reductie. Waarin staat dat dat kan zonder schade voor de economie.
Hierbij weer een scherp voorbeeld: onderzoek gedaan door De Volkskrant. ‘Het is een schrikbeeld voor de luchtvaartsector en het bedrijfsleven: een rem op Schiphol. Maar wat gebeurt er als het aantal vluchten op de nationale luchthaven met 100 duizend zou afnemen? Het kabinet wil het antwoord op die vraag niet geven. De Volkskrant pakt de handschoen op.’ Een artikel van Dion Mebius.
In dezelfde krant, ook op 17 januari een column van Bert Wagendorp: die stelt dat Remkes van Schiphol een gewoon bedrijf wil maken. Minder stikstofemissie, daar valt mee te leven. Maar Schiphol en KLM vrezen de dag waarop de aanpak van Remkes ook wordt toegepast op de CO2, ultrafijnstof, tyfusherrie en belastingen. ‘Het hek is van de dam, er is na Remkes geen weg terug: die dag komt.’