Kritiek op Schiphol zwelt aan
Vrijdag 13 januari 2017
Onder deze kop somt het Financiële Dagblad een aantal kritiekpunten op die komen vanuit de luchtvaartsector zelf. Zo vindt de KLM dat de luchthaven te ruimhartig is geweest met het binnenhalen van prijsvechters, waardoor nu het plafond van 500 duizend vluchten in zicht komt. Schiphol schermt zelf graag met misverstanden rond definities, maar zal de kritiek – natuurlijk ook ruimschoots verwoord door de bewoners – serieus moeten nemen. Uitspraken als: ‘Schiphol wil duurzaam groeien en dat kan alleen in balans met de bewoners in de omgeving’ moeten eerst maar eens in de praktijk gebracht worden.
Ook het Algemeen Dagblad besteedt uitgebreid aandacht aan de zaak: KLM is boos: Schiphol belemmert ons in onze groei. Topman Pieter Elbers van KLM pleit hier brutaalweg voor een hoger aantal vluchten van en naar Schiphol dan eerder afgesproken.
En ook de Volkskrant bericht over deze materie: Schiphol groeit harder dan verwacht, aantal vluchten dit jaar boven maximum. Citaat uit het artikel: ‘Het overleg tussen de luchthaven en de omgeving zit in het slop. De omwonenden vinden dat Schiphol de afspraken over nachtvluchten schendt.’ Een lezer reageert op dit artikel: ‘Is de groei van Schiphol het allemaal waard?‘
In het Noodhollands Dagblad ageert Schiphol directeur Jos Nijenhuis in het artikel Toekomst Schiphol veiligstellen tegen ‘dichtgetimmerde afspraken’ oftewel het Aldersakkoord. Hij wil “flexibele afspraken” die je met een druk op de knop wijzigt als ze je niet uitkomen. Maar wat zijn dat soort afspraken waard?
In Luchtvaartnieuws komt de Vereniging van Verkeersvliegers met niet malse kritiek: ‘Schiphol is vol door slecht beleid‘.
De organisatie van luchtvaartmaatschappijen (BARIN), die drie weken geleden bij de staatssecretaris nog verklaarde onverkort achter het Aldersakkoord te staan, wil het nu zelfs openbreken: ‘Schiphol niet op slot gooien’
Het nieuwe jaar is dus lekker begonnen.