Bewoners tegen extra vluchten Schiphol: ’Geen overleg met mes op tafel’
Donderdag 7 maart 2019
Interview met Matt Poelmans door Frans van den Berg in het Haarlems Dagblad.
Overleggen met het mes op tafel. Zo blikt bewonersonderhandelaar Matt Poelmans terug op de gesprekken met Schiphol. „De sector wilde eerst een toezegging over hoeveel extra vluchten er komen en daarna pas praten over voorwaarden. Eerdere toezeggingen bleken boterzacht. Die moeten eerst worden nagekomen.”
Onder leiding van Kees van Ojik werden al 25.000 extra vluchten tot 2030 toegezegd. Van Ojik moest het veld ruimen toen de andere bewonersvertegenwoordigers inzetten op geen groei. „We zeggen niet dat Schiphol voor eeuwig op slot moet, maar de discussie daarover kunnen we pas over enkele jaren voeren”, benadrukt Poelmans die nu de delegatieleider is.
Gekke Henkie
De huidige limiet van 500.000 vliegbewegingen moet tot en met 2023 blijven. „Dat hebben we onlangs de minister nog laten weten tijdens een gesprek dat we met haar hadden. Het is onzin dat we ons buitenspel hebben geplaatst. We geloven in overleggen en polderen, maar we zijn Gekke Henkie niet. Eerst moeten afspraken uit het verleden worden nagekomen voor we praten over de toekomst.”
In 2008 waren aan de Alderstafel ook al afspraken gemaakt tussen bewoners, overheden en de luchtvaartsector. Schiphol zou selectief groeien en een deel van de groei zou naar Eindhoven en Lelystad gaan. „Maar de afspraken bleken boterzacht te zijn en de afgelopen jaren hebben we alleen maar discussies gevoerd over de interpretatie ervan. Er is zo veel tijd verloren gegaan”, oordeelt Poelmans, die ooit wethouder in Oegstgeest was. „Schiphol is niet selectief gegroeid met zoveel mogelijk nieuwe verbindingen, maar in razendsnel tempo volgelopen met goedkope vluchten. Uitbreiding van glijvluchten, de stillere landingen in de nacht en avond, is niet gelukt, net zo min als betere startprocedures en het verminderen van het aantal nachtvluchten van 32.000 naar 29.000. Nu stelde Schiphol voor om te kijken naar minder nachtvluchten in de toekomst, maar dat is dus een sigaar uit eigen doos.”
KLM
Het overleg over de ontwikkeling tot 2030 is mislukt. Nu is de politiek aan zet. Luchtvaartminister Van Nieuwenhuizen nam onlangs al een voorschot op een kabinetsbesluit door te stellen dat Schiphol niet voor eeuwig op slot kan. KLM vreest voor haar positie wanneer geen nieuwe intercontinentale vluchten meer kunnen worden geopend. Om die positie van KLM en Schiphol veilig te stellen kocht het kabinet 14 procent van de aandelen van Air France-KLM.
Het lijkt daarmee een gelopen race. „Het zou jammer zijn wanneer de Tweede Kamer simpelweg weer voor groei kiest. Dan is de druk weg om naar alternatieven te kijken. Met een vliegtaks kan iets worden gedaan tegen die al te goedkope vluchten. Zolang je nog voor een paar tientjes kan vliegen, is het dweilen met de kraan open. Dan zitten we in 2050 op een miljoen vluchten”, verzucht Poelmans.
Ook met de huidige 500.000 vluchten kan KLM volgens de bewoners nieuwe bestemmingen toevoegen aan het netwerk. „Met minder vakantievluchten en het beperken van vluchten over korte afstand, valt veel te winnen. Niet meer vliegen op Brussel en aanzienlijk minder op Parijs, Londen en in de toekomst Berlijn. Dat zijn bestemmingen die prima per trein zijn te doen, zeker wanneer de treinreis naar Berlijn wordt verkort en er meer snelle treinen gaan rijden naar Londen, Brussel en Parijs tegen lagere tarieven. Al die maatregelen kunnen ruimte opleveren voor 100.000 vluchten.”
Mocht de Tweede Kamer toch extra vluchten doordrukken, dan is daarmee niet de kous af. „Dat zie je met Lelystad. Daar is het verzet veel feller. Misschien moeten we ons ook op dat soort acties richten. Bovendien kan je niet nu al een besluit nemen voor de periode tot 2030 wanneer in het najaar pas de Luchtvaartnota moet verschijnen. Dat bredere plaatje moet eerst worden besproken en vastgesteld. Wel moet de komende maanden eerst wettelijk het aantal van 500.000 vluchten worden vastgelegd. Dat geldt ook voor de omstreden Milieu Effect Rapportage. Dat is nodig om voor 1 november de gebruiksprognose voor 2020 vast te stellen. De rechter heeft vorig jaar bepaald dat Schiphol nog een jaar heeft om het rechtsvacuüm op te heffen. Inderdaad zitten we ook daar in een tijdsklem.’’